Sion Hairstyling

CRM-software voor kapsalons

Geplaatst op

Lees meer over de belangrijkste functies van CRM-software voor salons en kappers. 

Bedrijven van alle soorten kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Dit geldt ook voor kapsalons en kappers. Daarom willen we de onderwerpen klantrelatiebeheer en CRM-software in het volgende nader bekijken en concreet laten zien wat CRM-software voor kappers kan doen. Eerst moet echter worden gedefinieerd waar klantrelatiebeheer of CRM-software om draait. 

Wat is CRM? 

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor de Engelse term “Customer Relationship Management”. Concreet is dit in de eerste plaats de consistente oriëntatie van een bedrijf of een organisatie op haar eigen klanten. Dit gaat echter ook gepaard met het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. CRM wint steeds meer waarde in de wereld van vandaag. 

Voldoen aan de verwachtingen van de klant 

We bevinden ons in tijden van hoge, voortdurend veranderende klantverwachtingen. Last but not least is digitalisering ook betrokken bij deze ontwikkeling. De klanten van vandaag zijn zich bewust van de mogelijkheden van digitalisering en verwachten dat bedrijven deze dienovereenkomstig gebruiken. Een slechte klantervaring (CX) wordt nauwelijks vergeven door de verscheidenheid aan markten en dus ook tal van alternatieven in de vorm van concurrenten. Dit maakt het des te belangrijker dat bedrijven actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van een CRM-strategie. Alleen op deze manier kunnen ze er vandaag de dag in slagen om klanten op de lange termijn te behouden en winstgevend te blijven opereren. 

Wat is CRM-software? 

In het tijdperk van digitale transformatie is CRM-software meestal een integraal onderdeel van elke CRM-strategie. Het stelt bedrijven in staat om alle klantrelaties digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze processen dan niet alleen worden beheerd, maar ook geoptimaliseerd of zelfs geautomatiseerd. Tegelijkertijd fungeert de CRM-software als een centrale database voor alle klantinformatie. 

Functies van een CRM-software 

De functies van een CRM-systeem zijn vaak veelzijdig en bevinden zich in verschillende bedrijfsgebieden. Crm-oplossingen hebben daarom meestal een holistische benadering. Dit betekent dat ze CRM-workflows tussen afdelingen in kaart kunnen brengen en ondersteunen. Binnen de CRM-software worden functies meestal ondergeschikt gemaakt aan modules. Elke module omvat al die functies die meestal vereist zijn in een specifiek bedrijfsgebied. Het exacte scala aan functies varieert sterk van systeem tot systeem. 

Wat is het verschil tussen CRM-systemen? 

Een ander onderscheidend kenmerk van CRM-software is het licentiemodel. Hiermoet een fundamenteel onderscheid worden gemaakt tussenon-premises,cloud, gehost en hybride. Lokale of on-premises systemen worden geïnstalleerd op de interne servers van een bedrijf en worden van daaruit bediend. Om dit te doen, moet het bedrijf eerst de benodigde hardware en software aanschaffen. De wolk staat hier voor. Cloudsystemen worden door de provider via internet aan bedrijven geleverd. Hiervoor moet een maandelijks bedrag worden betaald. Gehoste systemen zijn vergelijkbaar met on-premises oplossingen, maar worden bediend vanaf gehuurde servers. Hybride systemen zijn een hybride van on-premises systemen en de cloud. 

De rol van bedrijfsgrootte 

Daarnaast zijn verschillende systemen ook gericht op bepaalde bedrijfsgroottes. Hoewel sommige oplossingen speciaal zijn  gemaakt voor de behoeften van grote, internationaal actieve bedrijven, zijn andere CRM-oplossingen voor het MKB (kleine en middelgrote ondernemingen) of zelfs op individuele zelfstandigen en freelancers. 

Aansluiting bij de industrie 

Tegelijkertijd kunnen CRM-oplossingen worden ontworpen voor bedrijven in bepaalde industrieën. Uiteindelijk heeft elke branche individuele processen die in kaart gebracht moeten worden door een geschikte CRM software. Branchespecifieke systemen hebben meestal de belangrijkste functies en modules gestandaardiseerd die meestal nodig zijn in een bepaalde industrie. Bovendien zijn de aanbieders van branchespecifieke systemen meestal beter bekend met de betreffende branche en zijn ze zich bewust van actuele uitdagingen of specifieke valkuilen in de context van het CRM-project. Daarom moeten bedrijven zich bij het kiezen van een geschikt CRM-systeem vooral oriënteren op de branchegerichtheid. 

CRM software voor kappers en salons 

De CRM-markt is nu zeer divers en gedifferentieerd, zodat voor elke branche of niche een geschikt systeem te vinden is, hoe specifiek ook. Dit geldt ook voor kappers en salons. Hieronder worden enkele belangrijke functies en functies van een CRM-software voor deze branche belicht. 

Online agenda 

Een duidelijk overzicht van alle huidige en toekomstige afspraken is essentieel voor kappers en salons. Om deze reden heeft CRM-software voor deze branche meestal een geïntegreerde afsprakenkalender. Door de centrale oriëntatie van het systeem zijn alle medewerkers altijd in staat om informatie te verstrekken en up-to-date te zijn, waardoor wachttijden worden voorkomen. 

Verkooppunt 

Kassasystemen zijn ook een integraal onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Deze kunnen worden gebruikt als een zelfstandige oplossing of als onderdeel van een holistische CRM-software. Vooral wanneer klantloyaliteitsprogramma’s zoals klantenkaarten en Co. worden gebruikt, wordt de verbinding van een intelligent kassasysteem met de interne CRM-software aanbevolen. 

Website 

Tegenwoordig is uw eigen internetaanwezigheid het boegbeeld of het “digitale visitekaartje” van uw eigen bedrijf. Bedrijven gebruiken hun eigen website niet alleen als informatiebron voor (potentiële klanten), maar ook om actief klanten te winnen.  Klanten kunnen bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om afspraken buiten openingstijden aan te vragen. Met slechts een paar klikken kan de afspraak dan tijdens openingstijden worden bevestigd en worden overgezet naar de interne kalender.

Gerelateerde berichten

Over ons

Lees onze blogs en kom erachter wat er allemaal mogelijk is op het gebied van outfits, sieraden en hairstyling. Zo kom je gewoon elke keer tof voor de dag. Zoek je inspiratie, blijf dan onze site zeker volgen!

Contactgegevens

Via info @ sionhairstyling.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden